Our Little Chaliph

Lilypie - Personal picture

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Selamat datang




Selamat datang ke blog saya yang tak seberapa ini..sekadar mencuba-cuba sahaja.......saya tak da pengalaman buat blog...semoga anda suka yerk..

Semoga Termakbul Untukmu Sayangku

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Permata Hati Kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Khamis

Sekadar renungan

Lelaki menyerupai wanita berlaku dalam bentuk pakaian dan perhiasan seperti memakai gelang tangan, anting-anting dan kalung. BEgitu juga dalam bentuk percakapan dan cara berjalan seperti sengaja lemah gemalai, berlenggang lenggok, melembutkan suara, menghaluskan perakapan dan selainnya yang kebiasaannya adalah perbuatan wanita. Wanita menyerupai lelaki pula berlaku dalam bentuk penampilan diri dan beberapa sifat seperti senga menjadi kasar dan erlagak seperti lelaki, mencukur rambut dan seumpamanya yang merupakan kebiasaan lelaki. Hukum Penyerupaan Hukum kedua-dua jenis penyerupaan ini ialah haram, bahkan termasuk dosa besar kerana wujudnya pelaknatan terhadap pelakunya. Ia juga merupakan kemungkaran yang telah tersebar dan merebak di kalangan orang Islam. La Haula wala Quwwata illa biLlah. Pada hakikatnya ia merupakan 'pengubahan' terhadap hakikat sebenar umat dan kemelesetan dalam kehidupan mereka. Mereka sepatutnya berada dalam kemuliaan dan keagungan terutama pada masa umat berada dalam dilema, musuh terus menindas dan mahu melenyapkan mereka. Dalil Pengharaman. Dalil pengharaman ialah hadith riwayat al Bukhari (5546) daripada Ibnu Abbas r.a katanya yang bererti: RasuluLLah SallaLlahu 'alaihi wasallam telah melaknat lelaki yang menyerupai wanita an wanita yang menyerupai lelaki. Al Bukhari (5547) juga meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a katanya yang bererti : Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam telah melaknat lelaki yang berlagak khunsa (pondan) dan perempuan yang berlagak lelaki. Kata baginda; Keluarkan mereka dari rumah kamu". Sumber rujukan : Dr MUstofa Al Khin, Dr Mustofa Al Bugho dan Ali Asy Syarbaji, Kitab Fikah Mazhab Syafie, Pustaka Salam, 2005
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hukum Memakai Gelang Bermagnet, ada ulama yang mengharamkan, ada yang mengatakan ia harus. Manakala menurut Jabatan Mufti Perak berpendapat begini. IPOH: Pemakaian gelang bermagnet yang dikatakan mempunyai unsur perubatan dan menjadi satu trend kini adalah harus sekiranya memenuhi empat syarat yang ditetapkan, kata Ketua Penolong Mufti Negeri Perak, Ustaz Zamri Hashim. Syarat-syaratnya:- 1) Pemakai gelang bermagnet itu tidak beri’tiqad (kepercayaan atau keyakinan di dalam hati) bahawa gelang itu memberi kesan kerana yang memberi kesan adalah Allah S.W.T. 2) Tidak berniat memakai gelang berkenaan kerana menyerupai wanita dan bukan bertujuan untuk bermegah-megah kerana semakin lahir kebelakangan ini trend menghiasai gelang-gelang berkenaan dengan aksesori-aksesori seperti perhiasan wanita. # “Haram memakai gelang yang diperbuat daripada emas,” katanya. 3) Gelang bermagnet itu mesti terbukti mempunyai kesan saintifik dan secara klinikal mempunyai pengaruh terhadap pengaliran darah di dalam tubuh seperti didakwa. # “Bukti itu mestilah datang daripada para doktor atau ahli sains yang amanah lagi thiqah (boleh dipercayai). Tidak memadai hanya dengan penerangan jurujual sahaja,” katanya. 4) Jika pemakaian gelang itu menimbulkan fitnah terhadap maruah si pemakai maka adalah lebih baik pemakai gelang bermagnet itu memakai baju berlengan panjang yang dapat menyembunyikan pemakaian gelang berkenaan. Beliau mengakui bahawa terdapat dua pandangan berkenaan isu pemakaian gelang bermagnet iaitu pandangan pertama menyatakan ia haram dipakai kerana menyerupai perempuan manakala pandangan kedua mengatakan ia harus dipakai kerana bertujuan berubat dengan masing-masing mengemukakan dalil mereka. “Oleh kerana perkara ini telah menimbulkan perselisihan pandangan antara para ilmuan, maka kaedah yang dicadangkan oleh Imam As-Sayuti iaitu keluar dari khilaf (keliru) adalah digalakkan,” katanya. Beliau berkata kertas kerja ringkas itu sekadar membawakan penghujahan kedua-dua pihak dan cuba membuat kesimpulan sekadar yang mampu supaya masyarakat mendapat gambaran terhadap perbincangan yang berlaku. “Perbincangan ringkas ini masih boleh diberi pandangan oleh para pembaca dengan membawa dalil-dalil dan hujah-hujah tetapi janganlah sampai memanjang-manjangkannya sehingga terlupa kepada isu yang lebih penting,” katanya. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semoga jodoh kita berkekalan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers